Wykładowcy
mgr ANETA TETERYCZ – PEDAGOGIKA I PSYCHOLOGIA
1. PRIORYTET MEN: Działania wychowawcze szkoły i przedszkola.
Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm
społecznych.
2. Komunikacja nauczyciel - uczeń (style komunikacji, informacja zwrotna,
ćwiczenia ułatwiające porozumienie)
3. Komunikacja nauczyciel - rodzic (różne postawy rodzicielskie i sposoby
postępowania, informacja zwrotna, ćwiczenia ułatwiające porozumienie,
coachingowy styl prowadzenia rozmowy)
4. Wypalenie zawodowe (mechanizm wypalenia zawodowego, wyznaczanie
celów i priorytetów, delegowanie zadań, zarządzanie sobą w czasie)
5. Żeby chciało się chcieć… jak motywować uczniów (i siebie) do pracy?
(moty-wacja i motywatory, sposoby wyznaczania celów, style
motywacyjne)
6. Wizualne myślenie - skuteczna komunikacja, kurs szybkiego rysowania
(dla każdego)
7. Zarządzanie sobą w czasie. Czas i jego wykorzystanie, wyznaczanie celów i
priorytetów, różne sposoby organizacji.
8. Trening kreatywności. Różne style myślenia, ćwiczenia kreatywności.
Rozgrzewka twórcza, myślenie pytajne, myślenie transformacyjne, myślenie
kombinacyjne, twórcze rozwiązywanie problemów.
9. Praca z grupą. Jak poznać, zintegrować zespół klasowy i z nim pracować?
Proces grupowy i mechanizmy funkcjonowania uczniów w zespole, ćwiczenia
integracyjne, zasady współpracy z klasą, rozwiązywanie problemów.
10. 2 plus 1 to więcej niż 3. Współpraca w grupie. Proces grupowy, role grupowe,
komunikacja w grupie, ćwiczenia uczące współpracy i wskazujące na jej
wartość.
11. Rozwiązywanie konfliktów w zespole (źródła konfliktu, sposoby rozpoznawania,
zarządzanie emocjami, ćwiczenia radzenia sobie z sytuacjami trudnymi).
12. Jak rozwijać potencjał ucznia w szkole. Relacje z grupą i indywidualnymi
uczniami, style myślenia, sposoby rozpoznawania potencjału ucznia, zarządzanie
emocjami.
13. Indywidualizacja pracy z uczniem o specjalnych potrzebach
edukacyjnych. Metody i formy pracy z uczniami.
14. Praca z uczniem zdolnym charakterystyka i „diagnoza”, SNOS, metody pracy
z uczniem zdolnym.
15. Jak mówić świadomie - warsztaty pracy z głosem dla nauczycieli w przedszkolu
i szkole.
15. Kompetencje coachingowe nauczycieli.
16. Emocje ucznia i nauczyciela. Jak nimi zarządzać?
17. Metody aktywizujące i motywujące ucznia na zajęciach w szkole podstawowej.
mgr BEATA KOCZUR - PEDAGOGIKA SPECJALNA
1. PRIORYTET MEN Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia
psychologiczno-pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem
zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
2. Trening umiejętności społecznych dla osób z ASD. Założenia programowe
uwzględniające wyzwania okresu dojrzewania. Teoria i praktyka.
3. Uczeń ze spektrum autyzmu oraz z Zespołem Aspergera- praktyczne
aspekty diagnozy, edukacji i terapii.
4. Indywidualizacja pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Metody i formy pracy.
prof. BARBARA BILEWICZ-KUŹNIA - PEDAGOGIKA
1. „Matematyczny Dar” – diagnoza kompetencji matematycznych, rozpoznanie
i praca z dziećmi uzdolnionymi matematycznie.
2. Matematyka w przedszkolu – niekonwencjonalnie -uczenie się i nauczanie
w działaniu
3. Matematyka wg autorskiego programu „Matematyczny dar”.
4. Matematyczne przygody – kodowanie w przedszkolu.
5. Wykorzystanie bajek matematycznych w przedszkolu/ lub edukacji
wcze-snoszkolnej.
6. Edukacja matematyczna wg programu „Dziecięca matematyka”
7. Figury geometryczne i symetria w przedszkolu.
8. Edukacja geometryczna przedszkolaków i uczniów klas I-III – warsztaty.
9. Wspomaganie rozwoju pamięci u dzieci.
10. Metoda projektów i filozofia Emilia w praktyce przedszkolnej /
wczesnoszkolnej.
11. Przedszkole promujące zabawy - warsztaty dla nauczycieli.
dr KRZYSZTOF KRUSZKO - PEDAGOGIKA
1. Magiczne triki i sztuka iluzji dla dzieci – Warsztaty dla nauczycieli.
2. Gdy nauka jest zabawą – Doświadczenia i eksperymenty badawcze
3. Ko by pomyślał, że to takie proste! – Odkrywamy z dziećmi prawa natury
4. Zabawy badawcze z wodą
5. Niecodzienne zabawy badawcze z powietrzem
6. Zabawy z dźwiękiem, magnesami, ładunkiem elektrostatycznym i inne
7. Czy masz pojęcie? – Sztuka poprawnego kształtowania pojęć u dzieci w
wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
8. Sposoby badania z dziećmi przyrody nieożywionej
9. Bezpieczne dziecko w domu i otoczeniu - Jak przygotować dzieci na
współczesne zagrożenia?
10. Nauka rysowania dla dzieci – Warsztaty dla nauczycieli
dr MAŁGORZATA CENTNER-GUZ - PEDAGOGIKA
1. Kombinowanie intelektualne i twórcze dzieci z wykorzystaniem literatury i
książki.
2. Warsztat bajkoterapeutyczny dla nauczycieli - metoda pomocy
dzieciom w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
3. Ilustracja, która prowadzi - potencjał edukacyjny współczesnej książki
obraz-kowej i sposoby jego wykorzystania.
4. Zaciekawić dzieci książką i literaturą - animacja czytelnictwa dziecięcego
w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
dr MAŁGORZATA SAMUJŁO– PEDAGOGIKA SZKOLNA
1. Zarządzanie czasem - skuteczne techniki i narzędzia.
2. Emisja głosu - warsztaty dla nauczycieli. Zasady higieny głosu,
choroby zawodowe w obrębie głosu, ćwiczenia oddechowe i
artykulacyjne usprawniające aparat mowy.
3. Jak zachęcić ucznia do nauki, skuteczne metody i techniki uczenia się
(zarów-no szkoły podstawowej, jak i gimnazjum).
mgr MAŁGORZATA BRUTKOWSKA- PEDAGOGIKA
1. Kompetencje kluczowe w przedszkolu
2. Wspieranie rozwoju dziecka w zakresie kształtowania umiejętności
matematycznych w przedszkolu – praktyczne pomysły i sprawdzone
scenariusze zajęć inspirowane metodą Marii Montessori
3. Jak przygotować się do kontroli w przedszkolu w ramach
sprawowanego nadzoru pedagogicznego?
4. Nauczyciel w roli opiekuna stażu.
5. Organizacja pracy przedszkola niepublicznego w kontekście prawa
oświatowego
dr TERESA OLESZKO - PEDAGOGIKA
1. Indywidualizacja procesu edukacyjnego obowiązującego nauczycieli
w zakresie indywidualnej pracy z dzieckiem.
2. Planowanie pracy pracy nauczyciela wg najnowszych przepisów, min dotyczących
awansu zawodowego nauczycieli w przedszkolu.
3. Wspieranie a wspomaganie rozwoju dziecka w edukacji przedszkolnej –
zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
4. Dlaczego metoda R. Labana stanowi fundament w rozwijaniu twórczej
aktywności dziecka?
5. Podsumowanie własnych działań nauczyciela – efekty – jakość a działania,
czyli jak przygotować sprawozdania, opisy i analizy.
6. Działania wychowawcze a program wychowawczy w przedszkolu – obowiązek
czy świadomość nauczyciela i placówki edukacyjnej?
7. Jak organizować sytuacje wychowawcze w przedszkolu?
8. Razem czy osobno? Społeczne kompetencje przedszkolaków.
9. Jak organizować proces indywidualizacji w edukacji przedszkolnej?
10. Wzmocnienie bezpieczeństwa w placówce – adaptacja dziecka w przedszkolu.
11. Przygotowanie dzieci do nauki czytania i pisania – metodyka.
12. Zmiany prawne w odniesieniu do pracy nauczyciela przedszkola.
13. Analiza osiągnięć dzieci jako ważny aspekt ewaluacji wewnętrznej.
14. Obowiązki nauczyciela w zakresie indywidualizacji pracy z dzieckiem.
15. Jak oceniać rozwój dziecka? Monitoring, ewaluacja.
16. Relacje społeczne w grupie dziecięcej- sukces czy porażka wychowawcza?
17. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
- zadania nauczyciela. Ocena efektywności.
18. Ocena efektów działań wychowawczo - dydaktycznych-ewaluacja
wewnętrzna.
19. Jak napisać IPET? Propozycja dokumentacji dziecka.
20. Co to jest KIPD? Jak tworzyć kartę i jak organizować pracę z dzieckiem?
21. Zadania diagnostyczne przedszkola a PDW.
22. Indywidualizacja procesu edukacji przedszkolnej.
23. Istota zmian w zapisach statutowych przedszkola.
24. Efekty edukacji przedszkolnej - analiza i ocena osiągnięć.
25. Jak wykorzystać wyniki diagnozy przedszkolnej?
26. Dokumentacja pedagogiczna nauczyciela w przedszkolu.
27. Prawa dziecka - skuteczność realizacji podstawy programowej wychowania
przedszkolnego w świetle nowych przepisów.
28. Realizacja nowej podstawy programowej - cele, zadania, skuteczność.
29. Nadzór pedagogiczny - realizacja nowej podstawy programowej - zadania
nauczyciela.
30. Wdrażanie strategii działań na rzecz podnoszenia efektów edukacji
przedszkolnej.
31. Założenia organizacyjne i programowe w kontekście wprowadzonej zmiany
w systemie oświaty.
32. Diagnoza umiejętności dziecka w zakresie czynności matematycznych.
mgr SYLWIA KUSTOSZ – PEDAGOGIKA ZABAWY
1. Innowacje pedagogiczne - od pomysłu do realizacji (promowanie własnych
działań placówki, autorskie programy, jak w prosty sposób zaprezentować
talenty dzieci i nauczycieli).
2. „Kreatywne dziecko – edukacja na miarę XXI wieku” Czym jest kreatywność,
jak ją rozwijać, kreatywna edukacja.
3. Ence pence, ćwiczę ręce – zabawy rozwijające motorykę małą
przedszkolaków.
4. Innowacje pedagogiczne - od pomysłu do realizacji.
5. Przedszkolak w świecie sztuki – zabawy twórcze w oparciu o reprodukcje
dzieł malarskich.
6. Kreatywne zabawy z literaturą.
7. Rytm, ruch, recytacja - twórcze rymowanie w przedszkolu.
8. Bajkoterapia jako element codziennej pracy nauczyciela przedszkola.
9. Rozwijanie wyobraźni przestrzennej - twórcze zabawy matematyczne.
10. Wychowanie literackie cz. 2.
11. Edukacja czytelnicza w przedszkolu i nowych trendach w literaturze
dziecięcej.
12. „Opowiem Ci bajkę – wpływ mediów na dziecko.” Analiza współczesnych
ba-jek i ich wpływ na dziecko, jakie bajki wybierać, jak rozmawiać z
rodzicami -propozycje zebrań i warsztatów.
13. „Efektywnie – kreatywnie , czyli zabawy rozwijające myślenie twórcze u
dzieci.” Czym jest kreatywność, jak ją rozwijać, kreatywna edukacja.
14. Raz i dwa, raz i dwa, niech radosny nastrój trwa! – Rymowanki, Wyliczanki,
Zabawianki na każdą okazję.
15. „Od małego coś zdrowego - edukacja zdrowotna w przedszkolu.
mgr IWONA BLICHARZ – PEDAGOGIKA
1. „Szkoła dla rodziców i wychowawców” – cykl warsztatów obejmujący 30 godzin
(5 x 6 godzin) w oparciu o program Joanny Sakowskiej rekomendowany
przez ORE.
Tematyka spotkań:
a. Wyrażanie oczekiwań i ograniczeń tak, aby były przez dziecko akceptowane.
b. Rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć; aktywne, wspierające słuchanie.
c. Motywowanie dziecka do współdziałania. Modyfikowanie niepożądanych
zachowań.
d. Rozwiązywanie problemów i konfliktów. Wspieranie procesu usamodzielniania
się dziecka.
e. Uwalnianie dzieci od grania narzuconych ról w domu i w szkole. Budowanie
realnego poczucia własnej wartości dziecka.
2. „Zabroń mi wreszcie!” – dlaczego potrzebne są granice i jak umiejętnie dozować
wolność.
3. Doskonalenie sprawności grafomotorycznej dzieci w wieku
przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
4. Nadpobudliwość czy niezdyscyplinowanie. Jak przeciwdziałać niepożądanym
zachowaniom u dzieci?
5. Dostosowanie wymagań do potrzeb i możliwości uczniów.
6. Działania profilaktyczne, interwencyjne oraz naprawcze wobec ucznia przejawiającego
zachowania ryzykowne oraz destruktywne.
7. Dysleksja – diagnoza i terapia.
mgr DOROTA KARCZMARCZUK - PEDAGOGIKA
1. Elementy pedagogiki Marii Montessori w przedszkolu tradycyjnym -nauczanie
matematyki.
2. Elementy pedagogiki Marii Montessori w przedszkolu tradycyjnym - ćwiczenia
z materiałem językowym.
3. Przedszkolne trudne sprawy- jak rozmawiać z Rodzicami o problemach dzieci
i jak zmienić problem w sukces.
mgr DANUTA GILETYCZ - PEDAGOGIKA
1. Praca z dzieckiem rozpoczynającym naukę w klasie pierwszej.
2. Rodzic partnerem nauczyciela w kształtowaniu postaw.
3. Aktywna współpraca z rodzicami.
4. Jak nauczyć uczniów uczenia się.
5. Jak motywować uczniów do nauki.
6. Narzędzia budujące długotrwałą motywację.
7. Słucham, rozmawiam, motywuję – czyli o skutecznej komunikacji z
uczniami.
8. Rytm, ruch, muzyka– zajęcia muzyczno- ruchowe w przedszkolu i klasach 1-3.
9. Rozwiązywanie konfliktów w szkole.
10. Twórczy uczeń- twórczy nauczyciel. Rozwijanie aktywności twórczej na
zajęciach języka polskiego w klasach 1-3 i 4-6 SP.
11. Scena, to jest takie miejsce – przedstawienia i uroczystości z klasą.
12. Tworzenie szkolnych programów i klasowych planów wychowawczych z
uwzględnieniem potencjału miejsca, czasu i osób.
13. „Ja obserwuję i wspieram, a ty się baw”- czyli diagnoza i terapia poprzez zabawę
w praktyce.
14. Jak zrobić coś z niczego czyli sztuka reżyserii dla każdego. Dobre pomysły
na udaną uroczystość.
15. Spotkanie ze szkolnym teatrem czyli rozwijanie aktywności twórczej
poprzez „zabawę w teatr”.
mgr IGA MALIK – TANIEC, PEDAGOGIKA
1. Programowanie dla dzieci (klasy 0-3) w oparciu o narzędzia Lego Education.
2. „Skoncentruj się” – ćwiczenia i zabawy dla dzieci.
3. Komunikacja oparta na empatii – czyli Porozumienie bez Przemocy w pracy
z dziećmi.
4. Gry, zabawy i łamigłówki logiczne dla przedszkolaków, czyli ćwiczenia oparte
na inteligencji płynnej dla najmłodszych.
5. Świadomość własnego ciała wg Weroniki Sherborne – jako metoda pracy
z dziećmi.
6. Nauka czytania i liczenia metodą globalną Glenna Domana.
7. Techniki pamięciowe i mapy myśli jako narzędzie pracy z dziećmi w wieku
przedszkolnym.
8. Każde dziecko jest inteligentne – czyli indywidualne wzorce myślenia.
9. Tańce integracyjne z różnych krajów świata.
10. Wybrane tańce śląskie i zabawy ludowe w układach dla dzieci.
11. Tańce narodowe Polonez i Krakowiak – jako muzyczne zabawy ruchowe
i obrazki sceniczne dla dzieci.
12. Tańce z różnych stron świata - do wykorzystania w pracy z grupą dzieci.
13. Tańce regionu lubelskiego.
mgr EWA JAGIELSKA – MUZYKA - RUCH
1. „Impresje jesienne” – ćwiczenia, piosenki, instrumentacje, tańce i układy
przestrzenno - ruchowe dla dzieci.
2. „Roztańczone aniołki” - układy przestrzenno-ruchowe, piosenki świąteczne,
instrumentacje.
3. „Powróćmy jak za dawnych lat...” - opracowania ruchowe piosenek z lat
60-tych. Program do wykorzystania na uroczystościach przedszkolnych:
Dzień Babci i Dziadka, Dzień Rodziny, Piknik plenerowy.
4. Aktywne słuchanie muzyki wg Metody Batii Strauss.
5. Kształtowanie postaw i wychowanie do wartości. Przygotowanie do uroczystości
przedszkolnych i w klasach 1-3.
6. „W promieniach słońca” – piosenki o tematyce letniej, tańce i układy przestrzenno
– ruchowe do wykorzystania podczas uroczystości zakończenia
roku szkolnego.
7. „Wiosenny prezent dla mamy i taty” – piosenki, instrumentacje, tańce i układy
przestrzenno – ruchowe dla dzieci do wykorzystania w pracy codziennej
oraz podczas uroczystości przedszkolnych i szkolnych.
8. ”Wij się wstążeczko”, czyli ćwiczenia, tańce i układy przestrzenno - ruchowe
z wykorzystaniem szarf, wstążek, chust i szali. cz. 1.
9. ”Wij się wstążeczko”, czyli ćwiczenia, tańce i układy przestrzenno - ruchowe
z wykorzystaniem szarf, wstążek, chust i szali. cz. 2.
10. ”Wij się wstążeczko”, czyli ćwiczenia, tańce i układy przestrzenno - ruchowe
z wykorzystaniem szarf, wstążek, chust i szali. cz. 3.
11. „Dzień dobry wiosno” cz. 1 - ćwiczenia, zabawy, tańce i układy rytmiczne o tematyce
wiosennej.
12. „Dzień dobry wiosno” cz. 2 - ćwiczenia, zabawy, tańce i układy rytmiczne o tematyce
wiosennej.
13. „Ciągle pada”, czyli ćwiczenia, zabawy i układy przestrzenno ruchowe z wykorzystaniem
parasoli i nie tylko. cz. 1.
14. „Ciągle pada”, czyli ćwiczenia, zabawy i układy przestrzenno ruchowe z wykorzystaniem
parasoli i nie tylko. cz. 2.
15. „Jestem Polakiem, kocham Polskę”. Kształtowanie postawi wychowanie do
wartości. Przygotowanie uroczystości przedszkolnych i w klasach 1-3.
16. „Polki poleczki” - układy ruchowe do melodii różnych polek- łatwe układy
choreograficzne do melodii polek, układy taneczne w rytmie polek, polki ludowe
i nie tylko. cz.1
17. „Polki poleczki” - układy ruchowe do melodii różnych polek- łatwe układy
choreograficzne do melodii polek, układy taneczne w rytmie polek, polki ludowe
i nie tylko. cz.2
18. „Z muzyką przez cały rok” – ćwiczenia, piosenki, zabawy muzyczno-ruchowe
przy muzyce utrwalające pory roku, nazwy miesięcy i dni tygodnia, ćwiczenia
z wykorzystaniem rekwizytów i instrumentów perkusyjnych w przedszkolu
i edukacji wczesnoszkolnej.
19. „Stick game” – czyli ćwiczenia, zabawy i układy przestrzenno- ruchowe z wykorzystaniem
kijów , łyżek i klawesów.
20. Wykorzystanie rekwizytów na zajęciach muzyczno-ruchowych z dziećmi
w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
21. Dobór repertuaru muzycznego z przykładowymi ilustracjami ruchowymi
i układami przestrzenno – ruchowymi do podanego tematu.
22. Układy przestrzenno - ruchowe do utworów ZPiT „Mazowsze” dla dzieci
w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
23. Układy przestrzenno - ruchowe do utworów muzyki klasycznej dla dzieci
w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
24. Wykorzystanie instrumentów perkusyjnych instrumentarium Orffa podczas
zajęć muzyczno - ruchowych z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
mgr ELŻBIETA MILA-SUSKA – MUZYKA, RUCH
1. Wędrówki po Polsce – zakończenie roku w przedszkolu i szkole Legendy polskie,
Uciekło sikorce pióreczko- scenariusz, dla dzieci młodszych, Wędrówki
Pyzy, Spacer po Lublinie.
2. Muzyka i ruch –układy ruchowe do muzyki.
3. Kolorowe chwilki – piosenki i scenariusze na Dzień
4. Na podwórku koło bramy – wiosna, lato w przedszkolu –scenariusze i piosenki
PTASIE WESELE scenariusz dla 5-6 latków, Wiosenny kotek- scenariusz dla
4-5 latków, Na podwórku koło bramy – scenariusz dla 4-5 latków, Ślimak i kolory
łąki scenariusz dla 3 - 4 latków, Biedroneczka- co kropki pogubiła scenariusz
dla 5 latków, Piosenki na wyprawy dla 5-6 latków
5. Bajki i pantomima –wiosna, lato. Dzień z życia łąki, Calineczka, Brzydkie kaczątko,
Na jagody, Czerwony Kapturek, Kot w butach wg Brzechwy.
6. Wiosenne i świąteczne scenariusze muzyczne w opracowaniu dla dzieci.
7. Co w trawie piszczy? – scenariusze muzyczne o tematyce ekologicznej
i wiosennej z elementami dnia mamy i taty.
8. Zielono mi – program ekologiczny.
9. Podróże małe i duże – program o Polsce i świecie. Scenariusze imprez dla
dzieci z wykorzystaniem muzyki.
10. Zabawy przy muzyce i scenariusze dla maluszków.
11. Jesienne granie – scenariusze i piosenki o tematyce jesiennej.
11. Miniaturki dla mamy, taty i córki – muzyczne scenariusze.
12. Aktywność ruchowa przy muzyce.
13. Bajek świat - bajki i pantomima z wykorzystaniem muzyki klasycznej.
14. Muzyczne bajki – nowy cykl zabaw rozwijających zdolność ekspresji i improwizacji
u dzieci.
15. Barwy jesieni – twórcze scenariusze imprez muzycznych dla dzieci.
16. Kolorowe nutki - piosenki i zabawy z muzyką dla dzieci młodszych.
17. Wszystko gra - scenariusze zabaw i imprez dla dzieci z wykorzystaniem muzyki.
18. Podróże małe i duże – program o Polsce i świecie – scenariusze imprez dla
dzieci z wykorzystaniem muzyki.
19. Opowieści różnej treści - bajki w aranżacji muzycznej i ruchowej dla dzieci.
20. Zimowe opowieści dla Babci i Dziadka – muzyczne scenariusze i piosenki
z okazji Święta Babci i Dziadka.
21. Jesieni pełen kosz - programy artystyczne o tematyce jesiennej.
22. Coraz bliżej Święta – świąteczne programy muzyczne.
23. Z Kolędą w kieszonce - scenariusze i piosenki o tematyce świątecznej.
24. Gdzie mieszka muzyka - scenariusze muzyczne dla przedszkoli i klas 0-III.
25. Witaj przygodo! – muzyczne scenariusze zakończenia roku.
mgr BEATA M.WASILEWSKA – PLASTYKA
1. „Zwiastuny wiosny – wszystko z papieru i nie tylko.” Wiosenne i świąteczne
ozdoby i dekoracje. warsztaty dla nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
2.„Wiosna, ach to Ty..”- wiosenne i świąteczne ozdoby i dekoracje.
3. Kreatywne warsztaty dla nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
zajęć świetlicowych itp.
4. „Kura i jajko - wszystko z papieru i nie tylko.” Wiosenne i świąteczne ozdoby i
dekoracje. Prace plastyczne w przedszkolu i szkole. Warsztaty dla nauczycieli.
5. „Cudownych Rodziców mam – upominki dla Mamy i Taty. Sztuka użytkowa
na zajęciach plastycznych.
6. Zima i święta na zajęciach plastycznych - dekoracje, prezenty „handmad,e ”
prace plastyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
7. Papieroplastyka, płaskorzeźba i rzeźba w twórczości dzieci w wieku przedszkolnym
i szkolnym - rozwijanie umiejętności przestrzennego widzenia,
wykorzystanie dostępnych materiałów, prezenty na dzień Babci i Dziadka,
Mamy i Taty oraz Święta.
8.„Drugie życie butelki” – ekologiczne prace plastyczne.
9. Cztery pory roku na zajęciach plastycznych – warsztaty dla nauczycieli
przed-szkola i szkoły. Dekoracje i ozdoby.
10.„Jak malowane!” - wielkie rękodzieło na miarę mniejszych rąk - technika decoupage,
jako propozycja prac plastycznych dla dzieci i młodzieży na cztery
pory roku.
11. „Zrób to sam - upominkowy mix” – tworzenie prezentów na Święta, Dzień
Babci i Dziadka, oraz dla Mamy i Taty.
12. „Kolorowy kram” - proste formy zabawkarskie w pracy z dzieckiem, wspierające
rozwój motoryczny oraz wyobraźnię dziecka.
13. Tęczowy świat Tie-Dye - technika barwienia tkaniny - warsztaty dla dzieci,
rodziców i nauczycieli. (t-shirts, torba, piórnik,sukienka, spodnie itp.)
14. „Wspólne tworzenie”- warsztaty dla dzieci i rodziców -dekoracje świąteczne,
wiosenne i zimowe, proste formy biżuterii, metoda decoupage, papierowa
wiklina.
mgr MONIKA WRZOS - LOGOPEDIA
1. Logopedyczny niezbędnik nauczyciela przedszkola. Profilaktyka
logopedycz-na. Proste metody rozpoznawania i korygowania wad wymowy.
Ćwiczenia i zabawy stymulujące rozwój mowy. Prezentacja pomocy
logopedycznych.
2. Grupowe zabawy logopedyczne stymulujące rozwój myślenia i mowy.
Inspiracje dla nauczycieli.
mgr KATARZYNA MAŁEK – PEDAGOGIKA
1. Edukacja daltońska w pracy z dziećmi, jako wyzwanie wobec współczesnej
edukacji - sylwetka i poglądy Helen Parkhurst, główne filary edukacji daltońskiej:
samodzielność, współpraca, odpowiedzialność, plan daltoński w praktyce
przedszkolnej.
mgr WIESŁAW BEDNARCZYK – PEDAGOGIKA, NADZÓR
SZKOLENIA ONLINE
1. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach
podstawowych w bliskim sąsiedztwie kompetencji kluczowych na poziomie
edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
2. „Chcę być bezpieczny”, czyli profilaktyka uzależnień w szkołach i
placówkach oświatowych.
3. Rozwijanie kompetencji matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym
i wczesnoszkolnym.
4. Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych
uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystanie technologii informacyjnokomuni-
kacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego.
5. Matematyka inaczej, czyli rozwijanie kompetencji matematycznych u dzie-ci
w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w połączeniu z nauką programowania
i gry w szachy.
6. „Robotyka dla nauczyciela i dla smyka” – elementy robotyki w edukacji przedszkolnej
i wczesnoszkolnej.
7. Informatyczny warsztat nauczyciela, czyli jak korzystać i jak uczyć dzieci korzystania
z TIK.
8. Bezpieczny internauta, czyli prawa i obowiązki nauczyciela korzystającego
9. w codziennych sytuacjach edukacyjnych z zasobów sieci.
10.Od kodowania do programowania, czyli jak kształtować kompetencje cyfrowe
u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
„Eksperymenty i doświadczenia nie tylko z wodą”, czyli jak rozwijać kompetencje
w zakresie nauk przyrodniczych i technologii u dzieci w wieku przedszkolnym
i wczesnoszkolnym. Tworzenie stacji meteorologicznej z materiałów
odpadowych.
11. Jak to jest zrobione?”, czyli rozwijanie kompetencji w zakresie
technologii u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
12. Kompetencje kluczowe, a teoria inteligencji wielorakich Howarda Gardnera.
13. „Jak to zaplanować, zrealizować i dokonać ewaluacji?, czyli rozwijanie innowacyjności
nauczycieli.
14. „Programowanie nie takie straszne” na poziomie edukacji przedszkolnej i
wczesnoszkolnej z wykorzystaniem znanych metod i ogólnodostępnego
oprogramowania.
15. Rozwijanie myślenia komputacyjnego od najmłodszych – zajęcia warsztatowe
z różnych form kodowania, w tym programowanie bez i z użyciem komputera
(kodowanie wizualne: Kodable, Run Marco, LightBot, Baltie 3, Scratch
2). zestawów edukacyjnych .
16. Robotyka dla wszystkich małymi kroczkami – zajęcia warsztatowe dla nauczycieli
z wykorzystaniem klocków lego We Do 2.0.
17. Warsztat multimedialny nauczyciela – zajęcia warsztatowe z zakresu wykorzystania
darmowych programów narzędziowych wspierających procesy
planowania, realizacji i ewaluacji działań dydaktycznych.
19.Ewaluacja wewnętrzna we wszystkich wymiarach – zajęcia warsztatowe dotyczące
diagnozowania potrzeb, planowania, realizacji, wnioskowania i
reko-mendacji.
20.Kompetencje kluczowe – diagnoza wstępna, pogłębiona, planowanie działań
wspierających proces ich skutecznego rozwijania.
21. Rozwiązywania trudniejszych zadań matematycznych, czyli jak wspierać
ucznia w procesie przygotowywania się do KANGURA.
22. „Z GEOMETRIĄ NA TY”- zajęcia warsztatowe dotyczące rozwijania
kompeten-cji geometrycznych u dzieci w wieku przedszkolnym i
wczesnoszkolnym ze szczególnym zwróceniem uwagi na obserwowanie,
analizowanie, mierzenie, rysowanie, obliczanie, dowodzenie.
23. Awans zawodowy w starej i nowej odsłonie. Jak kontynuować i jak
rozpocząć awans zawodowy zgodnie z nowymi rozporządzeniami?
(kontynuacja awan-su zawodowego według dotychczasowych założeń i
rozpoczynanie awansu zawodowego według najnowszych rozporządzeń)
24. Rozwijanie kompetencji społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym i
wcze-snoszkolnym poprzez wykorzystanie bajek i filmów animowanych.
mgr BEATA JAWORSKA - PEDAGOGIKA
1. PRIORYTET MEN: Działania wychowawcze przedszkola. Wychowanie do
wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
2. Metody i formy pracy w klasie(grupie mieszanej), zgodne z nowoczesnymi
koncepcjami kształcenia. Podniesienie kompetencji nauczycieli w obszarze
wspomagania rozwoju emocjonalnego małego dziecka. Sposoby podnoszenia
dziecięcej motywacji.
3. TOC (TEORIA OGRANICZEŃ). Metody i formy pracy w przedszkolu i w klasie
pierwszej, zgodnie z nowoczesnymi koncepcjami kształcenia .
4. Metoda projektów w przedszkolu.
5. Praca z dzieckiem zdolnym w przedszkolu.
6. Diagnoza przedszkolna- tworzenie programów
wspomagającokorygujących do pracy indywidualnej.
7. Praca z dzieckiem „trudnym” w przedszkolu.
8. Metody aktywizujące ze szczególnym uwzględnieniem najnowszej metody
kształtującej zdolności twórcze dziecka „Synektyka”.
9. Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej w oparciu o najnowszą podstawę
programową z uwzględnieniem obniżonego wieku szkolnego.
10. Prawa dziecka w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej.
11. Promocja zdrowia w edukacji dzieci przedszkolnych.
12. Edukacja przyrodnicza w przedszkolu.
13. „Dzieci potrzebują Ciszy” - zabawy relaksacyjne na wiosnę, lato, jesień i
zimę.
14. Pedagogika zabawy.
15. Gry i zabawy ogólnorozwojowe.
16. Aktywność twórcza czynnikiem wspomagania rozwoju dzieci
przedszkolnych.
17. Wczesne wspomaganie dziecka z problemami rozwojowymi.
18. Metodyka prowadzenia gier i zabaw ruchowych.
dr TERESA PANAS – PYSCHOLOGIA, PRAWO
1. Wiedza prawna nauczyciela w zakresie prawa rodzinnego, praw dziecka,
postępowania w sprawach nieletnich.
2. Trudne rozmowy z rodzicami – trening dla nauczycieli.
3. Praca z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo – jak rozpoznawać,
rozmawiać, pracować, kiedy kierować do poradni?
4. Agresja w grupie dzieci – diagnoza, psychoprofilaktyka, terapia.
5. Budowanie samooceny u dzieci i młodzieży.
6. Zagrożenia i zachowania autoagresywne w szkole.
7. Nauczyciel – rodzic - uczeń. Czy jest szansa porozumienia?
8. Sztuka rozwiązywania konfliktów w szkole drogą mediacji.
9. Sztuka rozmawiania - doskonalenie umiejętności prawidłowej komunikacji.
10. Przyjazne przedszkole, przyjazna szkoła-nauczycielowi, dzieciom, rodzicomświadomość
prawna. Projektowanie działań wychowawczych oraz profilaktycznych
w zakresie profilaktyki agresji, przemocy w szkołach i placówkach.
11. Stres i wypalenie w zawodzie nauczyciela - jak sobie poradzić, jak
zapobiegać?
12. Rodzice boją się nauczyciela, czy nauczyciele rodziców?
13. Pomoc dzieciom z rodzin uzależnionych. Psychopedagogiczna praca z rodziną
uzależnioną od alkoholu/narkotyków.
dr MARTA PAWELEC - PSYCHOLOGIA
1. Emocje i lęki przedszkolaków. Które z nich powinny niepokoić opiekunów?
2. Niegrzeczny, czyli jaki? O dyscyplinowaniu dziecka przez rodziców.
3. Dzieci i młodzież wobec szantażu emocjonalnego.
mgr SYLWIA OLESZKO – PSYCHOLOGIA
1. Zastosowanie integracji sensomotorycznej w pracy z dzieckiem
2. Zrozumieć „trudne” zachowania u dzieci w wieku przedszkolnym.
3. „Jak mówić, jak słuchać”- skuteczna komunikacja z dzieckiem.
mgr TOMASZ JOŃSKI – RODO / OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH /INFORMATYKA
1. Ochrona danych osobowych w placówce oświatowej.
2. Zagrożenia internetowe - czy jesteśmy w stanie obronić się przed ich działaniem?
3. Świat internetu, jako czynnik wywierający wpływ na kształtowanie się tożsamości
dziecka.
4. Wirtualny dysk - nieograniczony dostęp do przygotowanych materiałów
dydaktycznych.
5. Wykorzystanie tablicy interaktywnej w nauczaniu. Prezentacje multimedialne, jako
forma przekazu informacji.
lek. med. SŁAWOMIR GAŁASZKIEWICZ – RATOWNICTWO MEDYCZNE
1. Pierwsza pomoc przedmedyczna – szkolenie dla nauczycieli.